Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Wielgiem celem uzupełnienia i utrwalenia wiadomości poznanych na szkolnych lekcjach udali się wraz z opiekunami na wycieczkę krajoznawczą, której niewątpliwym walorem były wiadomości historyczne dotyczące odwiedzanego rejonu Warmii i Mazur.

Bogaty program dwudniowej wycieczki obejmował zwiedzanie Muzeum Grunwald, gdzie uczniowie na własne oczy zobaczyli miejsce bitwy pod Grunwaldem, obejrzeli pomnik na polach Grunwaldu upamiętniający zwycięstwo Polsko – Litewskie nad rycerstwem Zakonu Krzyżackiego. Eksponaty w muzeum obrazowały uczniom jak dokładnie wyglądało uzbrojenie średniowiecznych wojsk, jak wyglądały średniowieczne stroje. Pani przewodnik wyjaśniła uczniom na czym polegała dawna taktyka zwycięskiej bitwy. Poinformowała też uczniów, że co roku w dniu rocznicy bitwy na polach pod Grunwaldem odbywa się rekonstrukcja bitwy, która jest niebywale atrakcyjnym widowiskiem historycznym przyciągającym wielu turystów.

Kolejnym punktem pierwszego dnia wycieczki było odwiedzenie Gietrzwałdu, miejscowości, w której doszło do objawień Matki Boskiej. Uczniowie mieli możliwość obejrzenia typowego średniowiecznego kościoła warmińskiego typu wiejskiego. Wychowankowie mieli możliwość zaczerpnąć wody ze źródła mającego właściwości uzdrawiające.

Drugi dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty w Olsztyńskim Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym, gdzie nasi uczniowie na nieboskłonie planetarium obejrzeli seans prezentujący gwieździste niebo i zachodzące na nim zjawiska, obiekty bliskiego i dalekiego wszechświata wędrując pośród planet, gwiazd i galaktyk.

Kiedy wszyscy już zeszliśmy na ziemię, udaliśmy się na rynek Starego Miasta, gdzie uczniowie nasi podziwiali średniowieczną architekturę ratusza oraz kamienic otaczających ratusz. Mosiężna makieta znajdująca się obok budynku ratusza prezentowała układ dawnych ulic Olsztyna. Po drodze do zamku zatrzymaliśmy się u podnóża Bramy Wysokiej…, aby pomyśleć swoje życzenie i z zamkniętymi oczyma przejść przez bramę, bo jak głosi legenda, wówczas życzenie się spełni. Obok zamku spotkaliśmy Mikołaja Kopernika…a właściwie uczniowie dobrze zapoznali się z jego pomnikiem, większość z nich siadła astronomowi na kolana. Na dziedzińcu zamku podziwialiśmy zarówno odnowione skrzydło zamku, jak i starszą jego część, dowiedzieliśmy się, że mieszkał w nim i pracował Mikołaj Kopernik.

Po drodze z zamku zatrzymaliśmy się w olsztyńskiej Bazylice konkatedralnej św. Jakuba, gdzie podziwialiśmy wspaniały drewniany ołtarz oraz unikalne sklepienia; sieciowe oraz kryształowe oraz zabytkowe organy, na których grał wybitny kompozytor Feliks Nowowiejski, który pełnił tu funkcję organisty.

Wycieczka nasza została sfinansowana w osiemdziesięciu procentach zgodnie z założeniami programu „Poznaj Polskę” a pozostała kwota została pozyskana ze środków Stowarzyszenia Przyjaciół SOSW w Wielgiem, które może udzielać naszym uczniom wsparcia dzięki hojności naszych darczyńców oraz osób przekazujących 1,5 % podatku na rzecz naszego stowarzyszenia. Wszystkim wspierającym nasze dzieci serdecznie dziękujemy!